اگزوز دیزل ژنراتور

4.7

بعد از معرفی انواع لرزه گیر های صنعتی نوبت به معرفی محصول جدید گروه صنعتی بک ابزار به نام اگزوز دیزل ژنراتور می رسد. سیستم اگزوز ضمن کاهش صدای حاصل از احتراق، گاز‌های خروجی از سیلندر‌ها را بسرعت بخارج از محیط نصب هدایت می‌کند.

طراحی مسیر لوله‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا هرگونه مقاومتی در مسیر خروج این گاز‌ها سبب ایجاد فشار منفی شده و این به نوبه خود سبب کاهش توان خروجی موتور و افزایش حرارت میگردد. در ادامه به توضیح کامل این سیستم می پردازیم. برای دریافت مشاوره و خرید، با ما در تماس باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم از دیگر محصولات ما مثل لرزه گیر دیزل ژنراتور، انواع طناب های ابریشمی و کوهنوردی و جکلوی جغجغه ای و جکلوی اهرمی نیز دیدن نمایید.

تماس با کارشناس فروش:

سیستم اگزوز ژنراتور چیست؟

وظیفه سیستم اگزوز ژنراتور انتقال گازهای خروجی از دیزل ژنراتور به خارج از ساختمان و پراکنده کردن این گاز ها، دوده و صدای اگزوز به دور از افراد و ساختمان است. سیستم اگزوز باید به گونه ای طراحی شود که فشار عقب به موتور را حداقل برساند. محدودیت بیش از حد اگزوز در مرحله اول منجر افزایش مصرف سوخت و دمای بالای غیرعادی اگزوز میشود و در مراحل بعدی باعث خرابی های مربوط به دمای بالای اگزوز و دوده سیاه بیش از حد می گردد.

انتخاب اگزوز دیزل ژنراتور

عامل اصلی در انتخاب سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور و صداکش اول سطح صدا و دوم تعدیل نمودن حرکات بین اگزوز و مولد می باشد.

کنترل صدا و درخواست مصرف کننده دیزل ژنراتور مهم ترین عوامل در انتخاب صداگیر اگزوز یا صد خفه کن اگزوز می باشد. بدیهی است که انتخاب سیستم اگزوز و صدا خفه کن به قرار داشتن دستگاه مولد در داخل یا خارج  ساختمان بستگی دارد.

سرپوشی بیرون از ساختمان که محافظت در برابر هوا و عوامل جوی را فراهم سازند همراه با تولید کننده دیزل ژنراتور باعث می شود انتخاب های متنوعی در مورد سیستم صداخفه کن در اختیار باشد. معمولا این صدا گیر ها در سقف نصب می شوند. انتخاب صدا گیر اگزوز دیزل ژنراتور بسته به میزان تضعیف صدا می تواند صنعتی، مسکونی و یا حیاتی باشد. سرپوش های آکوستیک معمولا سیستم صداکش داخلی ای به عنوان بسته ی کلی آکوستیک به همراه دارند.

طراحی و ساخت اگزوز

  • احتمال نشت اتصالات رشته ای و کلاهکی بسیار کمتر است اما نصب آنها هزینه بر خواهد بود.
  • ممکن است دیزل ژنراتور همراه با اتصالات اگزوز رشته ای، اگزوز نوع لغزنده یا اگزوز نوع کلاهکی ارئه شوند.
  • برای دیزل ژنراتور هایی که سیستم لرزه گیر داخلی در آنا تعبیه شده است از لوله ای با ۱۸ اینچ طول استفاده می شود.
  • لوله اگزوز ضد زنگ آجدار بی خط قابل انعطاف که ۲۴ اینچ (۶۱۰ میلی متر) طول داردباید به خروجی اگزوز متصل باشند.
  • از دیگر متریال قابل قبول ، اگزوز استیل ضد زنگ پیش ساخته است.
  • ممکن است لوله آهنی سیاه طرح ۴۰ برای لوله اگزوز استفاده شود.

نکات مهم اگزوز دیزل

اگر قرار باشد منبع اگزوز داخل اتاق ژنراتور قرار بگیرد،  بخاطر اندازه و وزن آن باید به وسیله ساپورت به سقف متصل شود. سیستم لوله کشی با گرم و سرد شدن منبسط و منقبض خواهد شد بطوریکه ممکن است لازم باشد در هر تغییر مسیر یک Expansion joint  نصب شود تا  افزایش طول حرارتی  لوله را حین کار جبران نماید (در هر 100 درجه فارنهایت افزایش دمای گاز اگزوز بالاتر از دمای محیط، لوله اگزوز تقریبا 0076/0 اینچ در هر فوت طول لوله انبساط می یابد.)

شعاع داخلی زانویی 90 درجه  باید 3 برابر ضخامت لوله باشد. منبع اگزوز اولیه باید در نزدیکترین مکان به موتور نصب شود. در مسیر افقی می بایست  لوله های اگزوز به سمت پایین شیب داده شده و از موتور دور شود تا از ورود بخار آب میعان شده به منیفولد موتور جلوگیری شود.

توجه ویژه

باید یک سوپاپ تخلیه بر روی سیستم اگزوز نصب شود تا بخار آب میعان شده تخلیه شود. بین لوله اگزوز و دیواری که لوله های اگزوز از آن می گذرند می بایست یک حلقه فلزی نصب شود و همچنین بین این حلقه و لوله اگزوز باید عایق کاری شود. این حلقه باید به وسیله صفحات لرزه گیر، از داخل و خارج اتاق بسته شود. خروجی های اگزوز می توانند به وسیله توری مرغی محافظت شوند.

توصیه می شود برای کاهش حرارت ساطع شده از لوله های اگزوز داخل یک اتاق ژنراتور، لوله کشی به وسیله پوشش های عایق بندی با ضخامت 25 تا 50 میلیمتری عایق کاری شود. خروجی اگزوز باید با درپوش های ضد باران پوشیده شود تا از ورود برف و باران به سیستم اگزوز ممانعت بعمل آید. سر و صدای ایجاد شده توسط موتور باید بطور صحیح و مطابق با ضوابط محلی خفه شود.

طراحی مسیر اگزوز دیزل ژنراتور

  1. استفاده از لوله اگزوز مشترک با سایر دستگاهها مانند بویلر و همچنین سایر دیزل ژنراتورها سبب برگشت دود به سوی دستگاه خاموش میشود لذا هر دستگاه دیزل ژنراتور باید لوله اگزوز اختصاصی خود را داشته باشد.
  2. درچند نقطه در پایین ترین سطح ، باید خروجی با درپوش برای تخلیه آب قرار داده شود.
  3. زاویه برش انتهای لوله 30 تا 40 درجه باشد که مانع از اغتشاش دود شده و موجب کاهش صدا میشود.
  4. حداقل فاصله سیستم اگزوز از مواد قابل اشتعال 25 سانتی متر میباشد.
  5. تجهیزات بکار رفته در مسیر اگزوز باید بگونه ای نصب گردند که هیچگونه فشاری از آنها به دستگاه وارد نشود.
  6. افت فشار ایجاد شده در طول مسیر نباید بیش از 7KPA باشد که مقدار آن به عواملی نظیر طول لوله – تعداد زانوهای بکار رفته -زاویه زانوها –ساختمان منبع اگزوز- لوله فلاکسیبل و درب آب بندی انتهای اگزوز بستگی دارد.

عملکرد اگزوز

صدا خفه کن و انبار اگزوز دیزل ژنراتور موجب کاهش صدای دیزل ژنراتور میشود. وظیفه منبع اگزوز خفه کردن صدای خروجی دیزل ژنراتور میباشد. چرا که بیشتر صدای تولیدی دیزل ژنراتور از اگزوز آن خارج میشود. همانگونه که اگر انبار اگزوز خودرو حذف شود صدای وحشتناکی تولید میکند. به طور کلی سه نوع انبار اگزوز دیزل ژنراتور وجود دارد:

  1. انبار اگزوز صدا خفه کن راکتیو یا منعکس شده (Reactive Silencer): این سایلنسر دیزل ژنراتور از سه محفظه تشکیل شده است که بوسیله لوله به هم وصل میشوند. که باعث پرش سر و صدای خروجی بین محفظه ها و کاهش صدای خروجی می شود. برای کاهش نویز با فرکانس پایین در حد متوسط استفاده می شود.
  2. منبع اگزوز جذب کننده صدا (Absorptive Silencers): ساخت و ساز داخلی شامل فایبر گلاس یا عایق شیشه ای E است. سر و صدای خروجی از طریق عایق ، خنثی می شود. این روش برای کاهش امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود.
  3. انباره اگزوز یا خفه کن ترکیبی (Combination Silencers): از ترکیب دو روش فوق ساخته میشوند. مواد عایق صدا در قسمت جذب کننده صدا نصب میشوند. و تمامی فرکانس های صدای خروجی اگزوز را حذف میکنند.