قلاب S، مهارکش، شگل نعلی، قلاب دانه گیر، جیم بلاک اهرمی و دنده ای

5

قلاب S جزو پرکاربردترین اتصالات سیم بکسل و زنجیر در صنعت لیفتینگ می باشد که در تیپها ِ تناژها و با برندهای مختلف تولید و عرضه می شود. کاربرد اصلی قلاب S در تولید اسلینگ سیم بکسل و زنجیر و قلاب قرقره جرثقیل ها می باشد. از انواع قلاب S می توان به قلاب S ضامن دار ِ قلاب S ضامن دار گردان ِ قلاب S ضامن دار پین خور ِ قلاب S دانه گیر پین خور و قلاب S ضامن از بغل پین خور اشاره کرد.

اگر بخواهیم یکی از پرکاربرد ترین اتصالات زنجیر و سیم بکسل در کارهای باربرداری را نام ببریم می توانیم به قلاب S شکل اشاره کنیم. نام گذاری آن به خاطر شباهت به حرف S می باشد که دربرند ها و وزن های مختلف تولید و عرضه می شود. مهمترین ماده تشکیل دهنده ی آن فولاد بوده که پس از انجام عملیات حرارتی و شکل دادن برای بالا بردن استحکام آن را آبدیده می کنند.

کاربرد قلاب اس

قلاب اس وسیله ای برای گرفتن و بلند کردن بار با جرثقیل  از روی زمین است.کاربرد اصلی قلاب S در تولید اسلینگ سیم بکسل و زنجیر و قلاب قرقره جرثقیل ها می باشد.

انواع مختلف قلاب شکل S

  • قلاب S ضامن دار
  • قلاب S ضامن دار گردان
  • قلاب S ضامن دار پین خور
  • قلاب S دانه گیر پین خور
  • قلاب S ضامن از بغل پین

انتخاب یک قلاب S باکیفیت

مواد اولیه تشکیل دهنده قلاب باید قابلیت چکش خواری بالایی داشته . به این منظور آزمون سختی فلز یا آزمون برینل روی آن انجام میشود . شرکت های سازنده ی قلاب اس باید تمامی محصولات خود را از لحاظ روش ساخت و مواد اولیه  و عملیات حرارتی و آزمون های مورد نیاز بر اساس استانداردهای معتبر منطبق سازند و بعد از آن محصول را وارد بازار کنند و در اختیار مصرف کننده قرار دهند تا خطری فرآیند کار مصرف کننده را تهدید نکند. برای حصول اطمینان از ایمن و مقاوم بودن  قلاب اس  پس از تولید عملیات آزمون های مختلفی روی کلیه ی قلاب های ساخته شده انجام می شود.

مهارکش چیست؟

مهارکش یکی دیگر از قطعات و ابزارهای مورد استفاده در باربرداری است که هنگام استفاده از اسلینگ ها به کمک ما می آید. این وسیله که از آن به عنوان پیچ تنظیم دوطرفه هم یاد می کنند، وسیله ای برای تنظیم کشش سیم بکسل،زنجیر،کابل و سایر تجهیزات کشنده است و معمولا از دو قسمت رزوه دار تشکیل شده که یکی به انتهای یک حلقه ی فلزی کوچک پیچ شده و قسمت دیگر قلاب دار یا گیره ای است.

لازم به ذکر است کهاین دو قسمت رزوه هایشان برخلاف هم بوده و برای تنظیم مقدار کشیدگی لازم با پیچاندن قسمت حلقه ای مرکزی، این دوقسمت به یکدیگر ، نزدیک یا دور می شوند.

انواع مهارکش

مهارکش ها متناسب با نوع اتصال می توانند دو سر حلقه، دو سر قلاب، یک سر حلقه یک سر قلاب، دو سر سوکت، یک سر سوکت یک سر حلقه و مهارکش های دو سر شگل باشند. مهارکش ها در دو شکل تخت و لوله ای تولید میشوند که متناسب با کارکرد انتخاب میشوند اما اغلب مهارکش های موجود در بازار از نوع تخت می باشد. مهارکش ها از سیستم اتصال پیچی استفاده می کنند بدین ترتیب که برای محکم کردن اتصال سیم بکسل و زنجیر و برای کاهش و افزایش طول اتصال دارای یک میله فولادی تمام دنده به شکل پیچ هستند که با باز و بسته شدن در داخل لوله مهارکش به تغییر طول اتصال می پردازد.

کاربرد مهارکش

کاربرد این وسیله بیشتر در مواقعی است که در سیستم ، ارتعاش وجود دارد و این ارتعاش باید به گونه ای توسط قفل ها و پین ها مهار شود.مهارکش یا پیچ تنظیم دوطرفه مانند سایر متعلقات باربرداری باید مورد تست و بازرسی قرار گرفته و نتایج آن به طور واضح روی بدنه و گواهی نامه ی سلامت فنی آن نوشته شود . قبل از هرگونه استفاده و هنگام برگشت آن به انبار ، این وسیله باید مورد بازرسی قرار گیرد.

جنس مهارکش

دو متریال پر کاربرد در تولید مهارکش فولاد پر کربن با تنسایل بسیار بالا و استنلس استیل در گرید های 304 و 316 می باشند. مهار کش ها از نظر نحوه اتصال به سیم بکسل در دو سر شکل های بسیار متنوعی دارند، گاهی دو سر حلقه هستند، گاهی دو سر قلاب، دو سر سوکت، و بصورت ترکیبی نیز تولید میشوند. نحوه عملکرد مهار کش ها از طریق گردش پیچ در دهانه ورودی مهارکش که مانند مهره دنده شده است می باشد.

شگل نعلی تناژدار

شگل نعلی تناژدار ، وسیله ای برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف باربرداری استفاده می شود . به طور مثال برای اتصال سیم بکسل، قلاب جرثقیل، زنجیر و سایر تجهیزات به بار، استفاده می شود. شگل ها به طور کلی به دو صورت نعل اسبی و U شکل ساخته می شوند. شگل ها از نوعی میله فولادی آهنگری شده ی خمیده شکل ساخته می شوند که دو عدد چشمی و یک پین دارند. جهت ساخت بدنه شگل از فولاد یکپارچه ی آهنگری  استفاده شده که جوشکاری در آن وجود ندارد. پین آن نیز از میله فولادی آهنگری و ماشین کاری شده ساخته شده است. از فلز منگنز نیز در اجزاء شگل استفاده می شود.

مشخصات شگل

شگل فولادی چه از نوع نعلی شکل باشند و چه از نوع U از فولاد پر کربن همراه با عملیات های حرارتی جهت افزایش تنسایل و مقاومت کششی تولید میشوند. معمولا شگل ها به دو صورت پین دار و پیچی تولید میشوند. شگل های استنلس استیل در دو گرید از استیل 304 و 316 تولید میشوند. استاندارد تولید شگل U و شگل نعلی شکل با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد. شگل ها در تناژ بسیار وسیعی از 0.5 تن الی 500 تن تولید میشوند.

قلاب دانه گیر

یکی دیگر از انواع اتصالات بارگیری و حمل نقل بار در صنعت قلاب دانه گیر است که کاربرد های مختلفی بسته  به نوع  صنعتی که از آن در آن استفاده میشود دارد . یکی از مشخصه های بارز که این قلاب را از قلاب اس متمایز می سازد این است که این قلاب سری دارد که به آن دانه گیر گفته میشود و عملکرد این قلاب ایین است که سری این قلاب خاصیت این را دارد که به زنجیری که به آن متصل است وصل شود و یک دایره را تشکیل دهد و هم چنین تناژ های بالایی را نیز بسته به سایز آن تحمل کند .

انواع قلاب دانه گیر

  • قلاب دانه گیر معمولی جهت اتصال به زنجیر از سایز 6میلیمتر الی 32 میلیمتر موجود میباشد.
  • قلاب دانه گیر فابریک جهت اتصال  زنجیر  به رابط زنجیر میباشد
  • قلاب دانه گیر شاخ دار از اتصالات زنجیر می باشد به دلیل داشتن دو زائده دارای ضریب اطمینان بالاتری می باشد.