لوازم بارگیری ،راهنمایی و آشنایی با انواع آن

5

لوازم بارگیری شامل چه مواردی می شود؟

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لوازم بارگیری و کاربرد آنها اشنا کنیم ، در یک بارگیری اصولی باید از لوازم استاندارد و مناسب استفاده کرد که در ادامه این مقاله به مهم ترین آنها پرداخته میشود .

جرثقیل دستی

جرثقیل دستی بیشتر در رینچ های وزنی از 0.5 الی 100 تن تولید میشود و جزو پرکاربرد ترین لوازم بارگیری در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی می باشد . جرثقیل دستی نسبت به جرثقیل برقی طول عمر کمتری دارد ولی کاربرد گسترده تری در کارگاه ها دارد و با قیمت مناسب تر و تنوع بیشتری تولید و عرضه میشود.
خرید جرثقیل دستی مناسب و با توان خیلی بالاتر از نیاز کاری نه تنها سرعت عمل کار را پایین نمی آورد و علاوه بر این حفظ و نگهداری بالاتری نیز به همراه خواهد داشت.

فاکتور های اصلی تعیین کننده در خرید جرثقیل عبارتند از:

-استفاده از جرثقیل دستی در محلی ثابت و یا جابجایی دائمی آن .
– میزان بار وزنی اعمالی بر جرثقیل سقفی .
-نوع اتصال به سقف که میتواند از طریق قلاب و یا ترولی صورت پذیرد .
-شرایط محیطی کاری جرثقیل (شامل فضا و ارتفاع سقف از زمین ، میزان رطوبت ، حرارت ، آب و هوا ، نوع گاز ها و مواد پیرامونی) .

خرید جرثقیل دستی

جرثقیل برقی

جرثقیل برقی مخصوص جابجایی بار های سنگین در محیط های کارگاهی و کارخانه ای می باشد. جرثقیل برقی در دو دسته اصلی سیم بکسل و زنجیری و با برند های مختلفی تولید و وارد می شود. جرثقیل برقی زنجیری بسته به تعداد جهت حرکتی که دارد نیاز به متعلقات متفاوتی دارد . جرثقیل برقی دوکاره تنها نیاز به یک قلاب در بالا برای اتصال به سقف دارد.

جرثقیل برقی زنجیری 4 کاره نیاز به ترولی برای حرکت بر روی ریل دارد که ترولی آن نیز معمولا با تناژ برابر با خود جرثقیل برقی و حتی یک پله بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال برای اتصال جرثقیل برقی 1.5 تن 4 کاره از ترولی 1.5 تن و حتی 2 تن استفاده می شود و تناژ ترولی به هیچ وجه نمی بایست از تناژ جرثقیل برقی کمتر باشد.

جرثقیل برقی 6 کاره در واقع جرثقیل برقی زنجیری 4 کاره همراه با ترولی است که بر روی ریل متحرک که خود به صورت دورانی و یا در یک جهت عمود بر جهت حرکت ترولی جرثقیل برقی بر روی ریل حرکت می کند.

خرید جرثقیل برقی

از برند های جرثقیل برقی موجود در ایران:
HARRINGTON، WKTO چینی، TXK چینی، DEMAG آلمان، KITO ژاپن،

به این نکته توجه داشته باشید که منظور از برند های چینی تولید کنندگانی از جرثقیل می باشند که دارای استاندارد های معتبری مانند CE اتحادیه اروپا هستند که محصولات آنها حتی به اتحادیه اروپا صادر می شود . از برند معتبر دیگر می توان دماگ DEMAG را نام برد که محصول آلمان می باشد و مورد تایید استاندارد آلمان یکی از معتبر ترین ادارات استاندارد صنایع در دنیا که پیشگام در تعیین معیار های استاندارد نیز می باشد . جرثقیل برقی دماگ هم به صورت زنجیری و هم به صورت سیم بکسلی در ایران یافت میشود.

از دیگر برند های جرثقیل برقی موجود در ایران کیتو KITO می باشد که از محبوب ترین برند های جرثقیل برقی در دنیا می باشد که محصول ژاپن بوده و در سری های مختلف نیز از تناژ 1 الی 10 تن در ایران موجود است. جرثقیل برقی کیتو در ایران معمولا از سری ER و یا ER2 می باشند که 3 فاز هستند. برند های دیگر TXK و WKTO محصولات خود را همراه با خدمات پس از فرش به صورت گسترده در ایران به فروش می رسانند.

پولیفت زنجیری

پولیفت زنجیری ابزاری است که برای جابه جایی اجسام در حالت عمودی و یا در یک راستای دلخواه و حتی برای بسته بندی های خیلی بزرگ به کار می رود.

قسمت های مختلف پولیفت عبارتند از:

  • زنجیر متحرک
  • دسته متحرک
  • محافظ زنجیر
  • فنر گیربکس
  • بدنه
  • قرقره آویز
  • ضامن چرخ دنده ها
  • دو قلاب یکی ثابت و یکی متحرک
  • چرخ دنده ها

پولیفت زنجیری

پولیفت دارای یک زنجیر فولادی بسیار ضخیم است که طول آن معمولا به 1.5 متر می رسد، بعد از نصب این دستگاه در محل مورد نظر می توان وسیله ی مورد نظر را به راحتی به وسیله ی دسته این ابزار جابه جا کرد.

از بهترین خصوصیات این وسیله می توان به کشش وسایل و بار در تمامی زوایا نام برد و نکته قابل توجه این است که این ابزار ساختار ساده ای دارد و تعداد تجهیزات جانبی کم این وسیله امکان نگهداری آسان را به کاربران می دهد. پولیفت ها دارای دو قلاب می باشند که یکی به صورت ثابت و دیگری به صورت متحرک می باشد ، معمولا قلاب ثابت به بخش سنگین تر و محکم تر مانند دیوار و یا سقف وصل می شود و قلاب متحرک به بار و یا وسایل وصل می شود.

پولیفت ها اهرمی متحرک دارند که به صورت رفت و برگشت عمل می کند ، وظیفه این اهرم چرخاندن زنجیر است که حاصل این کار کشیدن زنجیر است که همین امر باعث جابه جایی می شود و باری را که به قلاب وصل شده است را به سمت پولیفت می کشد.

+به این نکته توجه داشته باشید که که قبل از کار کردن با این لوازم بارگیری حتما باید دفترچه راهنما ان را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنید تا با عملکرد مخصوص آن به درستی آشنا شوید و هنگام کار با پولیفت تمامی نکات ایمنی را رعایت نمایید چون در رفتن هر یک از قلاب ها ممکن است باعث حوادث جبران ناپذیری شود.

انواع پولیفت دستی زنجیری

پولیفت های زنجیری در ظرفیت های: 0.5 تن ، 800 کیلویی ، 1.6 تن ، 3.2 تن ، 6.3 تن و 9 تن تولید و عرضه می شوند. از بهترین برند ها برای خرید پولیفت می توان ویتال ژاپن را نام برد.

وینچ برقی تک فاز

وینچ برقی تک فاز برای جا به جایی اجسام در راستای عمود مناسب میباشد، ان از تناژ های مختلفی از 100 کیلو گرم تا 1200 کیلوگرم ساخته شده است. از دیگر اسامی معروف وینچ برقی تک فاز می توان، بالابر برقی سیم بکسلی و جرثقیل برقی تک فاز را نام برد. می توان با اتصال وینچ برقی تک فاز به تیر های آهنی اجسام را به راحتی بالا کشید. و همچنین می توان با نصب ترولی به وینچ آن را به چپ و راست حرکت داد.

وینچ برقی تک فار
ویژگی های وینچ برقی تک فاز
  • قابلیت نصب و راه اندازی آسان
  • اگر هنگامی که درپوش به درب برخورد می کند، بالابر به طور خودکار از کار می افتد.
  • قابلیت نصب در ارتفاع یا روی زمین
  • اگر طناب سیم بکسل در جهت معکوس برداشته شود، موتور بالابر برقی به طور خودکار کار می کند.
  • استفاده با سیستم برق تکفاز (220 ولت)
  • قابلیت افزایش توان وینچ به 2 برابر ظرفیت

از برند های وینچ برقی تک فاز می توان: دایکو، استرانگ، ویتال را نام برد.

مگنت ورق گیر

از مگنت ورق گیر برای بلند کردن و نگه داشتن ورق ها و ستون های فلزی استفاده می شود. این مگنت ها بیشترین کاربرد را در کارگاه ها و کارخانه های فنی دارند که به طور مداوم از ورقه های سنگین و تعداد بالا استفاده می کنند و مگنت ها به نسبت کاربردی که دارند در اندازه و حجمی کوچک موجود اند به همین دلیل فضای زیادی را اشغال نمی کنند. این دستگاه یک دستگاه برقی و شارژی نیست و در هر شرایطی قابل استفاده است. از برند تولید کننده مگنت می توان ویتال را نام برد.

نکاتی در هنگام خرید مگنت

  • در خرید مگنت باید بر طبق نیاز خود مگنت را انتخاب کرد.
  • باید به وزن و اندازه مگنت ها توجه داشت.
  • مگنت ها نباید نیروی مغناطیسی کمی داشته باشند و وزن آن نیز باید متعادل باشد.
  • نیروی مغناطیسی این ابزار باید بسیار قوی و کار آمد باشد تا بتواند ابزار ها را به راحتی حمل کند.
  • مگنت ها نباید بیش از حد کوچک یا بزرگ باشند.

خرید مگنت ورق گیر - قیمت مگنت جرثقیل

ریل وینچ برقی

این محصول جزو ابزار مخصوص وینچ های برقی تناژ 1000 کیلوگرمی است و محصولات جانبی وینچ برقی می باشد و آن را به به چهار کاره ارتقا می دهد.

مشخصات فنی:

  • استفاده از شفت های فولادی
  • دارای واشر های فولادی برای تنظیم وینچ -ریل دستی وینچ ( بالابر برقی ) -دارای ظرفیت تا ۱۰۰۰ کیلو گرم
  • دارای چرخ های فولادی با کیفیت -دارای ۲ عدد نبشی سایز ۶

ریل وینچ برقی

جکلوی اهرمی و جغجغه ای

نام دیگر جکلوی جغجغه ای ، جکلوی چرخ دنده ای می باشد. از این وسیله جهت بستن زنجیر بر روی بار و افزایش امنیت حمل بار حین جا به جایی استفاده می شود. این وسیله دارای دستگیره و دنده در قسمت انتهایی می باشد که باعث می شود که نیروی جنبشی در قسمت دسته اش تجمع نکند.

جنس این محصول فولاد قوی همراه با کمی کربن است و دارای طول عمر بالایی می باشد. این ابزار در دو نوع طراحی شده است، یکی برای نگه داشتن بار و دیگری جهت کشیدن بار.این ابزار در سایزهای مختلف موجود است. این سایزها برای استفاده همراه با زنجیر هایی از سایز 6 میلی متر تا 16 میلی متر می باشد، از بهترین برندهای تولید کننده این ابزار می توان به برند کارل اشتال آلمان اشاره کرد. این برند در تولید جکلوی از فولاد گرید G80 استفاده می کند.

  قیمت این ابزار با توجه به نوع و سایز آن متفاوت است.

جکلوی اهرمی

شگل نعلی 

شگل برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف باربرداری استفاده می شود مانند اتصال سیم بکسل و… به بار از شگل استفاده می شود. در استفاده از شگل باید بطور ویژه فاکتور های ایمنی را مورد نظر گرفت.

شگل نعلی

مهارکش

از دیگر لوازم بارگیری مهارکش ابزاری مکانیکی است که برای افزایش و کاهش طول اتصال در اتصالات سیم بکسلی و زنجیر استفاده می شود. مهارکش در دو شکل لوله ای و مهارکش ساده و یا تخت تولید می شود. 

قلاب S

این محصول برای ایجاد آویز کاربرد دارد و در لوازم بارگیری ضروری است. کاربرد اصلی آن در تولید اسلینگ سیم بکسل و زنجیر و قلاب قرقره جرثقیل ها می باشد. از انواع قلاب S می توان ضامن دار، ضامن دار گردان، ضامن دار پیچ خور، دانه گیر پین خور،ضامن از بغل پیچ خور اشاره کرد. 

زنجیر قلاب سر کج 
این زنجیر ها از فولاد ساخته شده و دو نوع سفید و سیاه دارد. قلاب این زنجیر ها به قلاب دانه گیر سر کج معروف است .به این دلیل که سر این قلاب کج است و میتواند به یکی از دانه های زنجیر متصل شود و به قلاب بالابر وصل شده و اجسام سنگین را بلند و جا به جا کند .این زنجیر ها در متراژ های 3 متری و 6 متری و 9 متری و در سایز های 7 و 8 تولید شده است. 

خرید زنجیر قلاب کج

قابل به ذکر است که بیشتر لوازم بارگیری نام برده شده باید استاندارد های لازم را داشته باشند و هنگام کار باید به نکات ایمنی آنها توجه داشت.ممنون که تا اینجا مقاله با ما همراه بودید.